Metod

Här följer några reflektioner om den metodik vi vill använda och utveckla under processen.
Den grundläggande tanken är att en grupp tillsammans leker, reflekterar och samtalar fram till dess att en berättelse som kan ligga till grund för ett manus har vuxit fram. Alla medarbetare är professionella inom sina fält, skådespeleri, dramatik, dramaturgi och scenografi.

Gruppen
Den grupp som skall genomföra processen består av tre skådespelare, en dramaturg, en dramatiker och en scenograf. Till sin hjälp har de en projektledare. Ansvar för förberedelser, olika övningar och dokumentation har fördelats inom gruppen.
Upplägg
Gruppen träffas sju till åtta gånger under hösten. Varje möte omfattar två till fyra dagar. Tyngdpunkten i processen ligger i början av hösten då tema och berättelse skall växa fram. Från oktober skall Rydén kunna skriva manus. Manus får sedan möta gruppen i olika stadier och efter nyår levereras det ”färdiga” grovmanuset till Barnteaterakademin, och projektet redovisas.

Det kollektiva
En bärande tanke i vårt arbetssätt är idén om det kollektiva engagemanget och ansvaret. Alla i gruppen deltar på lika villkor i de samtal och diskussioner som formar arbetsmetod, kreativa processer och olika övningar, likaväl som i de analyser och den brainstorm som följer efteråt och ur vilka slutresultatet växer fram. Med en sådan kollektiv process får man ett stort inflöde av idéer, anledning att pröva saker ur många aspekter, tillgång till ett rikt spektrum av erfarenheter och möjliga infallsvinklar. Men framförallt får man ett gemensamt engagemang och tillgång till den starka energi som växer ur detta.
Samtidigt måste ett växelspel finnas. Därför är det självklart att viss analys, en del urval, reflektioner och förberedelser sker i individuellt arbete eller i mindre grupp. Det är en förutsättning för en meningsfull process. I en del fall kommer också dramaturg och dramatiker att ta ett steg tillbaka, sitta och titta på, för att få idéer utifrån vad som sker på golvet.

Workshops
Ett av de grundläggande inslagen i arbetet är det vi kallar workshops. Det handlar om övningar i grupp eller individuellt. Ibland är de en slags uppvärmning för kropp, röst, kommunikationsförmåga, rörelse eller ord. Ibland är det mer ordnade uppgifter, antingen på golvet i replokalen, eller ute på stan. Det kan vara att gestalta några givna ord i rörelse på golvet, det kan vara att skriva ned tankar eller idéer utifrån någon uppgift, eller att gå ut på stan och samla material och anteckna vad barn säger på gatan, eller andra händelser man ser.
Workshops av olika slag inleder ofta arbetet varje dag.

Improvisationer
Ibland är det svårt att dra gränsen mellan workshops och improvisationer. Men i arbetet med att ta fram material till en barnpjäs är dessa tekniker centrala. I improvisationer prövar vi varje dag material vi samlat under olika övningar, eller testar idéer som någon framfört. Improvisationerna är i allmänhet textbaserade med stora inslag av rörelse, galenskap och allmän frimodighet. I sådana improvisationer dyker ofta idéer och material upp som går att använda i det slutliga arbetet med manus. Ofta är vi delade i grupper om två till tre så att det finns en publik och en dynamik i det som sker. Det bör påpekas att många improvisationer är noggrant förberedda och att allt dokumenteras på film, se nedan.

Samtal och analys
Vid sidan av workshops och improvisationer är olika slags samtal och analyser en central del i processen. Det är samtal om själva processen. Hur den skall se ut, planering av upplägg och innehåll. Det är också löpande utvärderingar och analyser av det som händer varje dag. Ofta är till exempel samtalet efter en improvisation lika viktig som själva övningen.
Mer övergripande samtal förs löpande om själva projektet, om vilken slags pjäs vi skall skriva, vilken målgrupp, tema, innehåll och, framförallt, om själva berättelsen. Här är också alla privata erfarenheter och minnen en viktig del i samtalen när vi berättar om saker vi varit med om, hört om eller upplevt. Det är en rik och värdefull källa av material till berättelsen. När berättelsen väl börjar ta form blir diskussioner och analyser av innehåll och dramaturgi också en viktig del i processen. Till sist är också den sociala och trygghetsskapande faktorn viktig i samtalen. Hur vi vågar berätta om vår osäkerhet, tala om när något känns fel eller prata ut om konflikter. Detta skapar trygghet och samhörighet som kan bli en stark bas för ett fritt och modigt kreativt arbete.

Scenografi, Musik och Rörelse
I improvisationer och övningar av olika slag är det också helt naturligt för oss att använda fler uttryck än bara ord. Linda Wallgren är scenograf och hon kommer att förbereda olika miljöer, rum och attribut vilka vi kan använda som avstamp för olika övningar och improvisationer. En rumslig utgångspunkt, en rumslig form, karaktär och kvalitet, kan vara väl så igångsättande för improviserad kreativitet som till exempel en idémässig uppgift.
Play har alltid arbetat med en närvaro av musik i sina processer. Musiker och musik har varit en naturlig del i arbetet med improvisationer. Niklas Rydén är dessutom själv musiker och kompositör så musiken kommer att ha en självklar plats i arbetet även om den i detta skede mest är ett verktyg och inte ett mål för processen.
Även rörelse och fysisk, rumslig improvisation är en naturlig del av arbetet och ingår i både övningar och improvisationer.

Referensgrupper
Vi avser under arbetets gång att bjuda in såväl barn som vuxna att bolla processen med. Vad gäller barn kommer vi så fort målgruppen är fastlagd att bolla idéer om tema och berättelse med inbjudna barngrupper. Vi hoppas också kunna testa improviserade eller mer färdiga bitar av texten på barngrupper.
Vad gäller vuxna kommer vi att stå i regelbunden kontakt med Barnteaterakademin som följer arbetet med intresse. Vi kommer också att ha en liten krets personer som får komma in i processen och gästa oss några gånger under arbetet. Detta för att få friska blickar, flera perspektiv och andras erfarenhet och kunnande in i arbetet.

Dokumentation, transparens och web-publicering
En annan central del i den metodik vi vill använda är dokumentation och tillgänglighet. Vi kommer att filma varje dag och kontinuerligt lägga ut texter, kommentarer, analyser, filmer och bilder på den här bloggen som kommer att bli en processdagbok. På så vis kan intresserade följa arbetets utveckling över tid. På så vis får vi också en heltäckande och fortlöpande dokumentation över metodiken. Men framförallt får vi ett forum för kontinuerlig analys, eftertanke och utvärdering. Att varje dag sammanfatta vad som skett, hur det var, vilka tankar och idéer som kom upp, vilka berättelser som utsades, samt att välja filmbitar och foton... Detta ger gruppen och processen en dynamik och välgörande distansering i det att vi hemma för oss själva kan se på det vi gjort och läsa varandras reflektioner i efterhand.
Ansvarig för den löpande dagboken är Niklas Rydén.

Manusarbetet
När manusarbetet skall påbörjas har sålunda Niklas Rydén ett rikt material på bloggen att tillgå i form av text och film. Med hjälp av detta och den berättelse som vuxit fram under förarbetet kan han nu börja arbeta fram ett synopsis och därvidlag hitta de flesta trådar som behövs i det som skett. Han är också fri att lägga till och ta bort vad han vill, samtidigt som det kommer att ske en kontinuerlig avstämning med Samuel Ek som är dramaturg, och regelbundet även med resten av gruppen.
När synopsis väl är färdigt vidtar Rydéns skrivande. Han kommer då att skriva dialoger och eventuellt annan tillhörande text utifrån synopsis och förarbetet. Även detta kommer att följas av Samuel Ek och av gruppen. Det bör dock betonas att om förarbetet i första hand är kollektivt, så är manusarbetet ett alldeles enskilt arbete, förutom bollandet med de andra.

Tidigare erfarenheter
Både hos Play Teaterkonst och i Niklas Rydéns arbete bland annat med NewOpera CO har den kollektiva tanken haft stor plats. Pjäser och operor har med olika teknik vuxit fram ur gemensamt arbete med stora inslag av gruppkänsla och engagemang. Transparens och öppenhet har också varit viktiga ledord i de erfarenheter som ligger till grund för den metodik vi nu vill utveckla.

Detta ser vi fram emot.

//Niklas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar