Dagbok torsdag 3 september

Idag var den stora dagen när vi skulle få träffa barn och berätta om vårt projekt. Vi fick hälsa på i en femteklass i Bergsjön under mer än halva hela dagen. Vi var med på en engelska-lektion (kapitlet handlade om Elvis), och en samhällslektion om Norge. Vi fick hjälpa till att rätta texter. Vi åt kålsoppa i bamba, umgicks med lärare och barn och hade sedan en stund där vi talade med barnen om vad de hade för teatererfarenheter, och vad de tycker en ny teaterpjäs borde handla om. De fick tänka både på något svårt eller jobbigt ämne, och dels på något roligt.

Sedan spelade vi upp Niklas skiss Borta, om en familj där pappan omkommit i en bilolycka. Det blev otroligt starkt och fint, och fröken skulle prata med barnen efteråt. Flera av barnen hade själva erfarenheter av anhöriga som gått bort. Det kändes bra att vi vågade testa detta och att det fungerade. Barnen applåderade och tyckte det var häftigt att det var en "urpremiär" för själva texten.

Vi avslutade dagen med att Niklas tog upp temat från engelska-lektionen med Elvis Presley. Med hjälp av den medhavda gitarren spelade vi Love me tender och Jailhouse Rock. Det blev oväntat stor succé och alla dansade, klappade händerna och diggade.

Fördomar
Jag skall villigt erkänna att jag hade en viss oro för mötet med klassen i Bergsjön. Jag var rädd att det skulle vara stökigt, svårt att kommunicera, svårt att skapa intresse för teater, svårt att prata svenska. Men med en hängiven lärare och en grupp barn med oväntat många teaterbesök i bagaget hade vi ett mycket meningsfullt möte med denna grupp barn som har en oerhört brokig och ofta ganska tuff bakgrund. Det fungerade, var meningsfullt, och vi skall träffa dem igen.

Barnen skall också få skriva två små berättelser var till oss. En om något jobbigt, en om något roligt. Vi tror vi kommer att få både idéer och språkinspiration från dessa. Vi skall också besöka dem igen om tio dagar.

Här är AnnaRunas anteckningar från mötet samtalet med barnen.



Teater som barnen sett:
• Dans - robot - slow motion
• Gallileo Gallilei - historia - fakta - 2 skådespelare gjorde flera karaktärer
• Guldlock och de tre björnarna - i bamba
• Don Quiote - balett på operan - läste boken innan
• Diggar dig - sång - kärlek - gympasalen
• Fyra kineser...


Teater som barnen själva gjort:
• Musikal med hela skolan då dom gick i åk 2


Ex på olika ämnen som barnen tycker att man ska ta upp i en pjäs:
• Barcelona
• Fotboll
• Sin egen klass, 5 B
• Hur barn behandlas hemma - att bli slagen och hur ont det gör
• Hur barn med damp behandlas i skolan
• Hur man känner sig när man blir mobbad
• En liten värld - fantasivärld - godisvärld
• "Handla om mig"
• Bilar
• Spänning - action - skräck - komedi
• Robin Hood
• Lek- och buslandet
• Historia: Medeltiden - vikingatiden - stenåldern
• Big bang
• Dinosaurier


Ex på jobbiga saker att ta upp:
• Religionskonflikt
• Demonstration mot blattar - rasism - främlingsfientlighet
• Skvaller, dåligt skvaller t.ex när något berättat en hemlighet och så förs det vidare till nån som inte ska veta om den ( många tror att tjejer skvallrar mer än killar och att skvaller är dåligt, om man pratar om någon som mår dåligt och försöker hitta på ett sätt att hjälpa den är det inte skvaller)
• Skolan - att gå upp tidigt - när man skrattar skäller läraren
• Konflikter - mellan elev och lärare, i klassen mellan elever
• Städa hemma, t.ex toaletten
• Hitler
• Om någon i familjen dör

Ex på roliga saker att ta upp:
• Gympa
• Vara hemma och sova
• Om någon i familjen får ett barn
• Godis
• Att man lever
• Rush hour 3 ( en film fattade jag det som)
• Saker man inte får säga i Angered
• Att bada
• Skämt
• Yo Mama-skämt
• Polis/brandmän

1 kommentar: