Detta var den sista dagen av de tretton dagar vi haft tillsammans för att få fram material till ett barnteatermanus. Förutom en röstimprovisation ägnade vi hela dagen åt samtal om historien. En del av dessa återges här.
I stort sett allt kom att handla om det som skall bli vår ramberättelse, stölden av klasskassan, och det detektivarbete som följer på detta.
Vår historia
Det är alltså Klasskassan som är ramen. Någon har stulit klasskassan och vi får följa barnen som försöker lösa gåtan och ingen undgår misstankar på resan mot upplösningen.
Vi vill också ha in Rwanda-komma-hem-ingen lyssnar. Därför börjar hela pjäsen med detta i en scen som avslutas med en deppig Lotta ensam med sina gosedjur.
Sedan drar deckardramat igång. Under detta vill vi också ha in materialet från Pappa är död, om en familj vars pappa dött i trafikolycka, och materialet från Strandromansen, där en pojke och flicka blygt närmar sig varandra när de oväntat blivit ensamma en stund på badstranden.
Pappan
Vi talar om styvpappan som slagit och misshandlat. Kommer fram till att han nog skall vara den riktiga pappan istället. Det blir intressantare och mer komplext.
Men vad skulle hända om man vände på allt och det är mamma som slagit pappa, supit ner sig och dragit iväg med alla pengar? Intressant, men vi släppte det…
Vi funderar på om Ragnar, pappan, kan ha en monolog på slutet där han rannsakar sig själv och sitt dåliga samvete.
”Sätta dit idioten”-temat. Lotta och Lena får kanske tänka om.
Pappa och hans värld. Fyllegubbarna på bänken. Som kommenterar och berättar. Som en kör. Vore fint.
Pappa lämnar med svåra samvetskval och de skiljer sig. Han går på AA. Han vill aldrig slå mer. Söker jobb. Får kanske ett till sist.
Lena och Lotta skall sätta dit idioten, men Petra och Anci älskar honom, mitt i allt.
Pappa vill gå därifrån för att inte göra illa. Petra vill att han stannar. Det är ju ändå hennes pappa.
Vem har tagit pengarna?
Här är lite fritt kreativt spån kring vad som kan ha hänt med klasskassan.
• Pappa och hans fyllekompisar har snott klasskassan. Anci har upptäckt detta och tagit pengarna bara för att lämna igen dem.
• Eller så har Petra tagit dem och gett dem till Anci. Anci skall lämna igen dem till skolan.
• Anci kanske har fått pengarna men vet inte var de kommer ifrån.
• Petra, som har pengarna, skall ge dem till Anci, men Anci är så upprörd över detta med klasskassan att Petra inte vågar ge henne dem?
• Petra har tagit pengarna av fröken som går runt och letar efter sin väska under hela pjäsen. Fröken skulle satt in dem, men Petra trodde hon stulit dem. Petra har gett dem till Anci. Anci skall lämna tillbaks dem och har redan hört att klasskassan försvunnit. Lotta och Lena har kommit över pengarna och Petra ser dem sitta med dem.
Vem behöver pengarna mest?
• Anci behöver pengarna för att inte bli vräkt.
• Petra behöver pengarna till Anci.
• Klassen behöver pengarna för resan.
• Ragnar behöver pengarna för??
• Lotta och Lena behöver pengarna för ??
• Fröken behöver pengarna för ??
Om karaktärerna
När man gör barnteater gör man ofta vuxna som karikatyrer. Se upp för detta och låt personerna bli komplexa och motsägelsefulla.
Lotta
Duktig i skolan.
Spelar fiol.
Lottas familj och Rwanda-temat.
Vill inte gå i skolan.
Pratar med gosedjuren.
Tänker mycket. Problematiserar.
Bor på samma gata som Sofia. Det är därför de är kompisar. Tillhör egentligen olika skikt i klassen.
Sofia (Lena)
Lena döps om till Sofia.
Mer rakt på sak. Gör saker.Tänker mindre. En doer.
Spelar fotboll.
Hög status i klassen?
Inte så empatisk?
Kan inte sjunga.
Liten när det kommer till kärlek. (Vad tänkte vi?) Där är Lotta starkare.
Sofia är ”mindre” när hon är hemma. Då leker hon med Barbiedockor med sin lillebror.
Föräldrarna har skilt sig. Hon bor en vecka hos vardera.
Hon kommer från Bosnien och de är sekulära muslimer.
Det är Sofia som är på badstranden och blygt närmar sig killen i den scen vi har.
Petra
Det är ett år sedan de flyttade hit.
Hon har blivit magrare. Matvägrar periodvis.
Hon är med i gängen i skolan. Har varit en ganska tuff tjej på sätt o vis.
Lite tuff. Lite egen.
Men nu behöver hon hjälp.
Hur skall hon få tillbaka pappa. Hon känner ju honom på ett positivt sätt.
Anci
Deprimerad.
Sjukskriven kassörska på Willys. Har 12000 minus skatt till allt.
På gränsen till ekonomisk kollaps. Har SMS-lånat.
Har frikort på vården. Äter antidepresssiva?
Skammen över att ha stulit från barnen?
Går på sjukgymnastik. Och flamenco!
Älskar Petra. Gör allt för henne. Älskar egentligen Ragnar också om inte allt blivit så hemskt.
Vill lösa detta själv. Skuld och skam för allt. Tar inte hjälp.
Ragnar
Har ägt och administrerat en liten underleverantör till Volvo som tillverkat karossdelar i plast.
Nu är han arbetslös och firman i konkurs.
Har periodvis fallit ner i fylla.
Har några gånger slagit Anci.
Nu har detta eskalerat under senaste året i arbetslöshet. (1 månad, sen bättre i 3 mån. Sen 2 hemska veckor, sen 4 mån OK. Och sist 3 hemska månader när allt gick i kras.
Eventuellt omhändertagen för vård. Eller så har han dragit med pengarna.
Vill säga förlåt.
Lite lösa story-idéer
Det är viktigt att släppa infon sakta. Få till en bra start och sedan långsamt veckla ut. Lösa idéer:
• Line-up i skolan. Action i skolan. Alla skriker "Petra, det är du som har tagit pengarna! Det är du. Det är du!"
• De ringer och anmäler Ragnar. Han inplockad. Det finns inga bevis. Han har alibi. Petra istället misstänkt.
• Anci har tagit pengarna. Moralfilosofisk diskussion om behovet ställt mot ägandet.
• Jori smugglar cigaretter. Han är den alla misstänker först.
• Sofia och Lena har sett Anci med pengar.
• Ragnar har massa pengar. Ancis lön och sin A-kassa/socialpengar.
• Sofia och Lotta har pengarna. Anci är tjuven. S o L vill fixa nya pengar så Anci kan lämna tillbaks dem, slippa åka fast, och ändå kunna betala hyran. Det finns ju ett hot om vräkning.
Ja. Många idéer. Mycket material. Det skall bli spännande.
//Niklas
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar